آموزشی

تفاوت موسلی و گرانولا

تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟

تفاوت اصلی بین موسلی و گرانولا این است که با اینکه هر دو از غلات، آجیل‌ها و دانه‌ها و میوه خشک شده درست میشوند،

اما موسلی نیازی به پخت ندارد ولی گرانولا باید همراه با شیرین‌کننده و روغن پخته شود تا مواد آن بهم بچسبد.

موسلی را میتوان سرد (به صورت آبکی در مایعات دیگر) یا گرم (به صورت پخته شده در مایعات) میل کرد.

از طرف دیگر، گرانولا همیشه سرد و معمولا به همراه شیر یا ماست، یا حتی به صورت ساده و به عنوان میان‌وعده سرو میشود.

 

گرانولا شامل همه ی مواد موجود در موسلی میشود اما همیشه نیاز به پخت دارد.

گرانولا بهمراه شیرین کننده و روغن پخته میشود تا ترکیبات آن بهم بچسبد. نتیجه ی کار خوراکی ترد خواهد بود.

گرانولا را معمولا میتوان به ماست اضافه کرد و یا سرد  و به شکل سریال صبحانه بهمراه شیر مصرف کرد.

همچنین گرانولا بقدری شیرین است که میتوان خالی خالی هم آن را خورد.

 

 

موسلی برای اولین بار توسط پزشکی سوئیسی در اواخر قرن 18 میلادی اختراع شد و هنوز هم در اروپا بیشتر از آمریکای شمالی خواهان دارد.

مدل سنتی موسلی از جو دوسر (با اینکه میتوان از غلات دیگری مانند کینوا یا ارزن نیز استفاده کرد)

و ترکیبی از انواع آجیل ها، دانه ها و میوه ی خشک درست میشود.

از آنجایی که لازم نیست موسلی پخته شود، برای به هم چسبیدن مواد هم به شیرین‌کننده یا روغن نیز نیاز ندارد. موسلی را میتوان به طرق مختلف مصرف کرد. معمولا موسلی را در طول شب در ترکیبی از شیر یا مایعات دیگر مانند آب سیب یا پرتقال خیس کرده تا نرم و حریره مانند شود (فکر کنم به همین دلیل است که به آن overnight oats میگویند).

 

 

اصلی ترین تفاوت بین موسلی و گرانولا این است که با اینکه هر دو از غلات سبوس دار، آجیل و دانه ها و میوه های خشک ساخته شده است، اما موسلی دیگر احتیاجی به پخته شدن ندارد، اما گرانولا باید با شیرین کننده و روغن پخته شود تا مواد آن به هم بچسبد. موسلی را می توان سرد (به صورت آبکی در مایعات دیگر) و یا گرم (پخته شده در مایعات) میل کرد. گرانولا اما همیشه سرد است و معمولاً با شیر یا ماست، یا حتی به عنوان میان وعده سرو می شود.

 

 

آیا شما در حال حاضر می دانید موسلی از چه ترکیبی تهیه شده است؟ گرانولا چيست؟ کدام یک سالم تر هستند؟ گرانولا يا موسلی؟ چه تفاوتی بین گرانولا و موسلی وجود دارد؟ صبحانه یک وعده غذایی کاملا لذت بخش است و می تواند روز شما با کیفیت تر کند. اما همه ما درک می کنیم که چگونه خوردن صبحانه می تواند بر سلامت و طول عمر افراد تاثیر بگذارد. بنابراین هر فرد باید غذاهای مورد علاقه خود را بشناسد و آن ها را در وعده های مختلف به ویژه صبحانه قرار دهیم.

 

 

 

موسلی و گرانولا یکی از محبوب ترین صبحانه ها است. ما این دو محصول را در بسیاری قفسه های فروشگاه دیده ایم و مواد تشکیل دهنده آن ها را می دانیم. اما صرف نظر از شباهت های بین این دو محصول، پیدا کردن تفاوت موسلی و گرانولا کمی مشکل است. موسلی و گرانولا در قرن ۱۹ برای کمک به بیماران بدحال تجویز شده اند .

این خوراکی بعدها به عنوان یک صبحانه یا میان وعده سالم مورد استفاده قرار گرفتند. این محصولات سرشار از انواع ویتامین ها هستند و ویتامین های مهمی را در اختیار بدن افراد قرار می دهند. حالا بیایید با این صبحانه های خوشمزه کمی بیشتر آشنا شویم تا تفاوت گرانولا و موسلی را بهتر متوجه شویم.

 

 

 

موسلي چيست؟

تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟ کدام یک مقوی تر است؟

بسیاری از مردم از فواید و خواص موسلی آگاه نیستند. آنها نمی دانند که این محصولات چه تاثیری برای کاهش وزن و سلامت بدن دارند. بنابراین در اینجا ما قصد داریم در مورد اینکه چرا شما باید موسلی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

یک وعده غذایی می تواند یک روز متفاوتی را برای شما ایجاد کند. همه با یک وعده غذایی مغذی، طبیعی و لذت بخش می توانند از مزایای شگفت انگیز سلامتی بهره مند شوند. چه چیزی بهتر از یک کاسه موسلی که منبع مناسب پروتئین و آنتی اکسیدان ها برای صبحانه است؟

موسلی از موادی مانند میوه های خشک، جودوسر، پوسته گندم، آجیل و دانه درست می شود.  برای شروع خوب روزتان، شما می توانید شکلات، شیر بادام، عسل ومیوه های تازه به موسلی خود اضافه کنید. همچنین آن را می توان به عنوان یک میان وعده سالم برای خوردن بین وعده های غذایی انتخاب کرد. این ابر غذا سرشار از مواد مغذی ضروری است که شما را در تمام طول روز سیر نگه می دارد و سطح انرژی شما را تقویت می کند.

موسلی صبحانه ای سالم و مغذی است که از غلات سبوس دار، آجیل و میوه های خشک درست می شود. این ترکیب غنی از ارزش غذایی است و بدن افراد را در مقابل انواع بیماری ها مقاوم می سازد. همچنین انرژی مصرف کننده را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد و او را برای فعالیت روزمره آماده می کند. این خوراکی کالری زیادی ندارد. موسلی خام مصرف می شود و کسی آن را نمی پزد. این ترکیب را با شیر، ماست یا آبمیوه خنک میل می کنند و معمولاً شکربه آن اضافه نمی شود.

 

 

ارزش غذایی در ۳۵گرم موسلی

موسلی حاوی جو دوسر است که شامل فیبر جو دو سر معروف به بتا گلوکان است. بتا گلوکان حدود ۱۰٪  کلسترول را کاهش می دهد. بنابرای به خوبی می تواند وزن را کاهش دهد.موسلی حاوی قند کمی است و دارای کالری  کمی است. طعم شیرین موسلی از میوه هایی می آید که  سالم و مغذی هستند. بنابراین، با کمک خوردن آن، وزن بیشتری به دست نمی آورید، بلکه وزن از دست می دهند. ارزش غذایی موسلی در ادامه مطلب موجود است.

انرژی:۴۳ کالری

چربی:۷/۱گرم

چربی اشباع شده:۵/۰گرم

کلسترول:۰

پروتیئن:۱گرم

سدیم:۳/۳میلی گرم

کربو هیدرات:۵/۶گرم

فیبر:۸/۵گرم

شکر:۹/۲گرم

 

 

 

گرانولا چيست؟

گرانولا یک وعده غذایی خوشمزه و محبوب است که به عنوان صبحانه و میان وعده غذایی استفاده می شود،  این ماده غذایی از مواد بسیار مغذی و مفید تشکیل شده است، بنابراین برای کودکان و نوجوانان بسیار توصیه می شود. اجزای اصلی گرانولا جو پرک و عسل ومغزها است و سایر ترکیبات خوشمزه شامل شکر قهوه ای، برنج بو داده، میوه های خشک (مانند کشمش و خرما و غیره) وانواع شکلات نیز استفاده می شود.

 

 

ازدانه کتان بوداده و کره بادام زمینی در برخی از گرانول های خاص نیز استفاده می شود. معمولاً گرانولا با میوه های تازه مانند موز، آناناس، توت فرنگی یا در کنار ماست ساده یا طعم دارو یا میوه ای سرو می شود، در کنار گرانولا، شیر تازه، انواع غلات، حبوبات پخته و طعم دارنیز مصرف می شود.

گرانولا با بستنی، شیرینی و دسر سرو می شود، و هنوز هم به عنوان تاپینگ در برخی دسرها و شیرینی ها مصرف می شود. ورزشکاران از خواص گرانولا و تاثیر این میان وعده خوشمزه بر سلامتی بدن خود آگاه هستند.

از گرانولا در طول پیاده روی طولانی، ورزش، پیک نیک طولانی و طبیعت گردی ، استفاده می شود که انرژی لازم رابرای بدن فراهم می کند و غنی از ویتامین هایی است که برای بدن مهم است و در مقایسه با برخی تنقلات کالری بالایی ندارد.

ارزش غذایی گرانولا

تشکیل دهنده اصلی مقدار در۱۰۰ گرم
انرژی ۴۶۸ کیلوکالری
کربوهیدرات ۵۲.۷۹ گرم
پروتئین ۸.۵۴ گرم
چربی ۲۷.۸۶ گرم
آب ۹.۱۳ گرم
فیبر ۸.۱۱ گرم
قند ۲۷.۱۵ گرم
کلسترول ۰.۰۰ میلی گرم

تفاوت موسلی و گرانولا

  1. در مواد اولیه گرانولا، شیرینی ها و چربی وجود دارد. اما معمولاً قند در موسلی، قند میوه خشک است و برای طعم شیرین آن از شکر یا شکر قهوه ای استفاده نمی شود.
  2. مواد تشکیل دهنده موسلی خام است و باید آن را خیس کرد تا نرم شود. اما گرانولا در روغن سرخ شده و دارای چربی است.
  3. طعم موسلی چندان قوی نیست. چون قند و چربی ندارد و شما طعم واقعی مواد آن را احساس می کنید. با این حال گرانولا کاملا ترد و سرخ شده است و دارای طعمی شیرین است.
  4. کالری موسلی حدود نیمی از کالری گرانولا است. موسلی را می توان برادر پاستوریزه گرانولا دانست. ولی هم سالم تر و هم با کالری کمتر!
  5. مواد نشکیل دهنده موسلی به طور معمول قابل تشخیص و جدا هستند. اما مواد گرانولا از طریق شیره یا عسل به طور کامل به هم چسبیده می شوند.

 

موسلی اصالتاً سوئیسی است و گرانولا از آمریکا سرچشمه می گیرد. تفاوت بین موسلی و گرانولا به طور کلی بیان کردیم. موسلی مناسب تر برای افرادی که رژیم غذایی را دنبال می کنند. گرانولا برای افرادی که به لذت و خوشمزگی صبحانه اهمیت می دهند بهتر است.

 

 

 

 

 

 

 

موسلی را می‌توانید به شکل‌های مختلف با سلیقه و خلاقیت خود میل کنید.

در زیر رایج‌ترین نحوه‌های مصرف آن را نام بردیم:

ترکیب موسلی با شیر و میوه‌های تازه برای صبحانه
موسلی با ماست و میوه‌های تازه برای میان وعده
با بستنی، ماست میوه‌ای و اسموتی برای دسر

 

 

حس سیری طولانی مدت با موسلی

صبحانه‌های معمولی به دلیل داشتن مقدار زیادی قند و دارابودن شاخص گلوگز بالا، باعث می‌شوند تا زمان کمی بعد از مصرف، انسولین زیادی در بدن ما ترشح شود و ناگهان سطح قندی خون افت کرده و احساس افت انرژی کنیم.

اما درمورد موسلی برعکس است؛ شاخص گلوگز پایین این محصول باعث می‌شود تا ترشح انسولین به آرامی صورت گیرد و متابولیسم و شکستن قند خون در روندی تدریجی اتفاق بیفتد. در نتیجه احساس سیری و پرانرژی بودن، ساعت‌های زیادی با ما می‌ماند.
موسلی چاربان میان وعده‌ای کامل، سالم و مغزی که مخصوصا برای افرادی که قصد لاغری دارند…

 

 

 انتخاب پرمشغله‌ها

موسلی به دلیل سرشار بودن از دو نوع فیبر طبیعی املاح و ویتامین‌های مورد نظر بدن در روز، احساس سیری زیادی در فرد ایجاد می‌کند و به عنوان غذایی سالم و کامل شناخته می‌شود. به همین خاطر است که بسیاری از افراد پرمشغله که وقت صرف نهار ندارند؛ در دفتر کار خود از این محصول استفاده می‌کنند.
پیشنهاد مطالعه: کالری خرما و ارزش غذایی آن در مقایسه با کشمش، توت خشک و…

 

 

رژیم لاغری با موسلی

یکی از رژیم‌های پرطرفدار در سراسر دنیا برای کاهش وزن، رژیم بر پایه مصرف فیبر است. بسیاری از متخصصان تغذیه، استفاده از موسلی را در وعده صبحانه و وعده نهار برای کاهش وزن توصیه می‌کنند.

با موسلی راحت‌تر از همیشه می‌توان رژیم لاغری بر پایه فیبر گرفت. چراکه مدت زیادی احساس سیری در ما ایجاد و از ریزه خواری ما جلوگیری می‌کند.

 

 

 

ارزش غذایی موسلی

موسلی‌های چاربان بدون مواد نگهدارنده تولید می‌شوند و همه طعم‌ها حاوی خشکبار و دانه‌های مغذی هستند. موسلی خواص مفید زیادی دارد که مهمترین آن‌ها تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم کننده قند و فشار خون و افزایش سطح انرژی است.

 

 

تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟

تفاوت اصلی بین موسلی و گرانولا این است که با اینکه هر دو از غلات، آجیل‌ها و دانه‌ها و میوه خشک شده درست میشوند.

اما موسلی نیازی به پخت ندارد، ولی گرانولا باید همراه با شیرین‌کننده و روغن پخته شود تا مواد آن بهم بچسبد.

موسلی را میتوان سرد (به صورت آبکی در مایعات دیگر) یا گرم (به صورت پخته شده در مایعات) میل کرد.

از طرف دیگر، گرانولا همیشه سرد و معمولا به همراه شیر یا ماست، یا حتی به صورت ساده و به عنوان میان‌وعده سرو میشود.

گرانولا شامل همه‌ی مواد موجود در موسلی میشود، اما همیشه نیاز به پخت دارد.

گرانولا بهمراه شیرین کننده و روغن پخته میشود تا ترکیبات آن بهم بچسبد. نتیجه‌ی کار خوراکی ترد خواهد بود.

گرانولا را معمولا میتوان به ماست اضافه کرد و یا سرد و به شکل سریال صبحانه بهمراه شیر مصرف کرد.

همچنین گرانولا بقدری شیرین است که میتوان خالی خالی هم آن را خورد.

موسلی برای اولین بار توسط پزشکی سوئیسی در اواخر قرن ۱۸ میلادی اختراع شد و هنوز هم در اروپا بیشتر از آمریکای شمالی خواهان دارد.

مدل سنتی موسلی از جو دوسر (با اینکه میتوان از غلات دیگری مانند کینوا یا ارزن نیز استفاده کرد)

و ترکیبی از انواع آجیل ها، دانه‌ها و میوه‌ی خشک درست میشود.

از آنجایی که لازم نیست موسلی پخته شود، برای به هم چسبیدن مواد هم به شیرین‌کننده یا روغن نیز نیاز ندارد. موسلی را میتوان به طرق مختلف مصرف کرد. معمولا موسلی را در طول شب در ترکیبی از شیر یا مایعات دیگر مانند آب سیب یا پرتقال خیس کرده تا نرم و حریره مانند شود (فکر کنم به همین دلیل است که به آن overnight oats میگویند).

 

 

طرز تهیه موسلی صبحانه‌ای با دانه‌ها و غلات

مواد لازم برای درست کردن موسلی صبحانه‌ای

ماست:۱ پیمانه
پودر جوانه گندم: ۱/۲ پیمانه
پودر دارچین: ۲ قاشق چایخوری
جوزهندی: مقداری
شیر: ۱/۲ پیمانه
بادام پرک شده: مقداری
گردو خرد شده:مقداری
کشمش: ۳ قاشق غذاخوری
سیب پوست کنده و خرد شده:۱/۲ پیمانه
توت فرنگی: ۲ عدد

 

 

طرز تهیه موسلی صبحانه

برای درست کردن این پیش غذا باید ابتدا پودر جوانه گندم را با ماست و کشمش مخلوط کنید و داخل یک ظرف دربسته به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. سپس در روز به مواد مخلوط شده شیر را به همراه مقدار کمی بادام پرک شده، جوزهندی، پودر دارچین، مقدار کمی گردوی خرد شده، سیب و توت فرنگی را اضافه کنید و میل کنید.

 

 

نکات تکمیلی در مورد موسلی

موسلی جزو پیش غذا – پای و گراتن میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۵ ساعت و
موسلی را می‌توانید در وعده میان وعده – دسر – سرو کنید.
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *